New York, always awake - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pam Hekerman - WaarBenJij.nu New York, always awake - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Pam Hekerman - WaarBenJij.nu

New York, always awake

Blijf op de hoogte en volg Pam

19 Augustus 2013 | Verenigde Staten, New York

De dagen in New York heb ik een dagboek bijgehouden, maar dat ga ik bij me gastgezin niet doen geen zin en tijd voor haha ik onthou alles wel!

Donderdag 15-08-2013
Woensdagavond kwamen eindelijk aan in het hostel, we waren allemaal kapot door de lange reis (2 uur vertraging, want het vliegtuig was stuk). We gingen naar de eetzaal waar we de volgende dag gingen bespreken. Ook kon je wat eten, maar ik had totaal geen honger en zin in kleffe lasagna, dus at ik gezond een appel en banaan. Ik slaap op de kamer met Jenna waar ik veel mee opschiet, Marleen (waar ik ook wat mee optrek), Marga en twee Spaansje meisjes. Ook krijgen we vaak bezoek van nog een Spaans jongetje.

De volgende morgen werd ik al om 06:00 uur wakker en niet door de wekker, maar uit mezelf (jaja). Het ontbijt is wel lekker hier: bagels, croissantjes, koffiebroodjes, French Toast, van dat crumble egg (niet lekker hier), maar je kan ook muffins, levensgrote donut achtig dingen en hamburgers eten. Dingen waar ik sochtends bah tegen zeg. Na het ontbijt gingen we even naar central parc. Hierna kregen we allemaal een gratis subway card. Helaas kwamen we er al snel achter dat in dit geval met subway de metro/trein wordt bedoelt. We zijn in New York met ongeveer 100-120 mensen denk ik allemaal buitenlanders. We zijn verdeelt in groepen van ongeveer 22. Ik zit bij alle Nederlanders en verder wat Duitsers, Tsjechen, Noren en Zwitsers. We hebben een Nederlandse begeleidster die we al kennen van het voorbereidingsweekend, maar zij spreekt vrijwel de hele tijd Engels.

We namen de metro naar top of the rocks. Het was heel erg mooi. Je ging met de lift naar verdieping 67 waar je een prachtig uitzicht op New York had. De ligt ging zo snel, je was er binnen een halve minuut denk ik (tot tegenstelling de lift in het hostel die naar verdieping 4 er al 8 keer zo lang overdoet). Het was heel helder weer, dus je kon echt alles zien. Na een hele fotoshoot hadden we het wel gezien en gingen Jenna, Marleen, Marije (ook een Nederlands meisje, maar zij ligt op een andere kamer met alleen maar buitenlanders) en ik weer naar beneden. We haalden wat te eten en gingen buiten in het zonnetje zitten en mensen observeren. Daarna hebben we een stuk gelopen richting Macy's met heel de groep. Vanaf hier begon de vrije tijd. Macy's is echt zooo groot je kunt er echt alles vinden, echt een gekkenhuis daarbinnen. Jenna, Marleen, Marije en ik gingen eerst wat rondkijken en na een tijdje splitsten we in twee groepjes op, want Jenna en ik stonden te popelen om naar Victoria Secret te gaan. We hebben er zo'n 1,5 uur gewinkeld. De mensen in winkels hier zijn heel vriendleijk ze beginnen gewoon met je te kletsen en vragen uit zichzelf of ze kunnen helpen. Daarna nog even naar de H&M en Starbucks geweest en toen was de tijd weer om. We gingen weer via de subway terug naar hostel waar we eidere avond om 19:00 uur eten. Deze keer het buffet wel langsgelopen en wat opgeschept. Cordon bleu was lekker, aardappelpuree nog viezer dan nomaal en de sla met dressing kan je eerder dressing met sla noemen, maar verder is het allemaal wel te smaken.

Rond 21:00 uur gingen we met de subway naar time square. toen ik hier kwam keek ik me ogen uit, ik had nooit verwacht dat het zoo groot zou zijn. Ik dacht altijd dat het maar een gebouw was die 'verlicht' was. Nou, niet dus echt alles in deze straat. In de vrije tijd gingen Jenna en ik wat winkeltjes in, op zoek naar schoenen, maar niks gekocht. We gingen terug naar het hostel waar ik heerlijk in slaap viel na een super leuke, maar drukke en vermoeiende dag. Ik keek toen alweer uit naar de volgende!

Vrijdag 16-08-2013
Ik verwachtte deze ochtend weer 6 uur wakker te worden, maar nu werd ik toch gewekt door de wekker om 06:45 uur. Ik ging douchen en daarna weer lekker ontbeten. Daarna gingen we met echte gele Amerikaanse schoolbussen naar de boot. We voerden naar Ellis Island waar we het vrijheidsbeeld bezochten. Het beeld was erg mooi en groot. We voerden terug na een tijdje daar te zijn en bezochten een marktje. Alleen maar Chinezen achter de kraampjes. Ik kocht er een nieuwe portomonnee (eindelijk van me louis vuitton af jaja) Ook stond op dit plein een stier (neppe, voor de blondjes onder ons) die blijkbaar geluk brengt als je 'm aanraakt, dus dat heb ik ook maar even snel gedaan. Daarna liepen we door naar Walstreet. Niet echt bijzonder. De uitleg over funds ofzoiets snapte ik niet echt in het Engels, in het Nederlands waarschijnlijk ook niet. Oja, ook zagen we het empire state building. Daarna liepen we naar een pleintje dichtbij ground zero en vanaf daar begon de vrije tijd. Jenna en ik gingen in plaats van winkelen naar het 9/11 memorial. Een lange rij, je ticket (die gratis was, maar je doneerde geld ik 5 doller gul he) 3 keer te laten zine en je bagage en jezelf door de security liet gaan (wat hier trouwens bij iedere bezienswaardigheid gebeurt) was het zeker waard. Het memorial was erg mooi en indrukwekkend. De Twin Towers stonden er als bodem nog maar, maar er liep water in kleine straaltjes naar beneden (foto's zet ik er nog op of google het, kan het niet echt uitleggen). Aan de zijkanten stonden alle namen van de slachtoffers van 9/11.

We gingen weer weg en liepen richting een pizzatentje waar we een stuk pizza kochten, want we hadden honger. Met een lege maag kan je natuurlijk niet goed winkelen. Deze keer gingen ew voor de souveniers. Ik zag goedkope snapbags, dus die kocht ik maar eentje (Ellis), ik weet eigenlijk niet waarom, waarschijnlijk zet ik dat ding nooit op, impulsaankoop (Jip/papa). Ik ga niet al me aankopen in deze blog plaatsen, want dan krijgen papa en mama een hartaanval denk ik (joke het valt wel mee). Het was tijd dus we liepen terug naar de verzamelplek. Onderweg kwamen we nog een stel dansenden negers tegen die een leuk showtje weggaven. We gingen terug naar het hostel waar we gingen eten. Beetje sla en taaie kip op. (sorry voor me gezeur over het eten, maar het zal in latere blogs niet ophouden, want ik typ dit pas bij me gastgezin, waar het nog erger is).

In de avond gingen we richting Brooklyn Bridge waar we een prachtig uitzicht hadden op de skyline by night. Toen begon ik toch wel een beetje moe te worden, vooral in me benen en voetjes. We gingen terug naar het hostel waarna ik heerlijk in slaap viel. Oja, de Spaanse meisjes op onze kamer zijn niet leuk.

Zaterdag 17-08-2013
Ik werd weer wakker door de wekker en ging ontbijten. Na het ontbijt gingen we naar central parc. Vlak voor central parc liepen we langs het huis van John Lennon waar hij woonde en volgens mij ook vermoord is. Of juist andersom, misschien niet woonde maar wel vermoord. Ik weet het niet meer. We liepen central parc binnen, waar gelijk een memorial moziek iets lag van John Lennon. In het midden stond het woord 'imagine' en aan de rand lagen allemaal bloemen. Een oudere man zong en speelde liedjes van hem met een gitaar op een bankje. Daarna liepen we door naar een plek in central parc waar een fontein was en twee lange trappen. De plek waar blijkbaar Blair en Chuck van Gossip Girl zijn getrouwd. Maar dat heb ik eigenlijk nooit gekeken, dus niet echt interessant. Ondanks ik geen natuurmens ben vind ik central parc wel mooi, vooral omdat het echt zo midden in de stad ligt denk ik.

Daarna gingen we met de subway naar 5th avenue, een lange ( veel dure) winkelstraat. We kregen niet veel vrije tijd, dus Jenna en ik liepen snel naar de Abercrombie. Natuurlijk ook hier even op de foto met het model, maar hij was lang niet zo knap als die in Parijs (tegenvaller van de dag). We hebben de winkel doorgelopen, tijdje in de rij gestaan en afgerekend. De oorzaken waardoor we terug moesten rennen naar de verzamelplek. Daarna kon je kiezen of je bij 5th avenue wilde blijven of naar times square. We kozen met nog wat Nederlanders voor 5th avenue, want we wilden graag een kijkje nemen bij de nba store. We hadden maar 25 minuten de tijd, maar het was best ver lopen. Eenmaal daar toch geen spijt van gehad, want het was een hele grote mooie winkel met echt alles van alle clubs. Stel je voor dat in Nederland een eredivisie winkel zou zijn, dan zouden daar zeker een paar conflictjes per dag zijn. In Amerika kunnen fans van verschillende clubs wel gewoon altijd normaal doen tegen elkaar. Ik kocht er een shirtje (geen tenue shirtje) van OKC, want dat is heel dichtbij van waar mijn gastgezin woont. Ik vind Miami Heat eigenlijk leuker, waarom weet ik niet, want ik heb (nog) niiet echt veel verstand van de nba. We waren te laat, dus we renden heel dat stuk terug (allergrootste tegenvaller van de dag).

We namen de subway naar een gezamelijk punt en toen begon het option programma. Jenna en ik besloten het shopping/china town/little italy programma te doen. Viel achteraf nogal tegen (wel goed voor de portomonnee). We gingen naar Chinatown en vanaf daar hadden we iets van 3 uur vrije tijd. Op dit moment maakten we onze eerste buitenlandse vriend haha. Een Italiaan genaamd Daniel. Hij, Jenna, Rickey, Jari (twee Nederlandse jongens en via hen leerden we Daniel kennen) en ik liepen door Chinatown. Chinetown is stom. En er lopen alleen maar Chinezen. Je verwacht er in ieder geval veel meer van dan dat het was. We wilden naar little Italy lopen en SoHo (shopgedeelte), maar we wisten de weg niet precies en iedreen was een beetje moe, voetjes deden pijn het was nog warmer en benauwder dan de dagen daarvoor en we hadden niet heel veel tijd meer (was nogal een eindje lopen). We liepen een stukje door en toen kwamen we bij een basketbalbeldje terecht waar twee teams fantiek tegen elkaar aan het basketballen waren. Aan de zijkanten zat wat publiek. Jari basketbalt ook en wij vonden het ook wel leuk, dus toen hebben we daar op een trapje zitten kijken, was best leuk. Hierna gingen we terug naar het hostel.

Door wat gesloom bij de metro waren we laat terug en moesten we gelijk eten. Ik was duizelig en misselijk. Na een tijdje ging het wel weer en ging ik maar vast mijn gedeelte in de kamer opruimen. En ik zou ik niet zijn als dat geen grote bende zou zijn. Ook pakte ik me koffers vast in. Alles pastte, maar het woog te veel. Weer wat verschoven en toen ging ik ook niet meer wegen, want daar zou me humeur alleen maar op achteruit gaan. Die avond gingen we met bijna alle Nederlanders, namelijk Jenna, Marleen, Marije, Jari, Rickey en de Italiaan Daniel buiten wat kletsen etc. Onee eerst hadden we nog aflsuiting met heeel de groep en daarna in je aparte groep. Gewoon een mooi woordje en de laatste handige tips. Een gezellige leuke avond dus. Eenmaal in de kamer schreef ik nog de blog van de dag daarvoor (vrijdag) en ging daarna slapen. 3,5 uur om 05:00 uur moest ik alweer opstaan, want onze bus naar het vliegveld vertrok om 06:00 uur. Gelukkig vlieg ik eerst samen met Marleen naar Atlanta en vanuit daar vlieg ik alleen naar Oklahoma City.

Deze week in New York was een van de beste in me leven, maar aan alles komt een eind en die worden vaak weer vervangen door andere leuke dingen. Ik ga zeker een keertje terug, love new york!!

Nu zit ik ondertussen in het vliegtuig, ik ben een beetje zenuwachtig voor de ontmoeting, maar dat komt allemaal vast wel goed!
Hold on your dreams!

xxx

ps. Ik heb alles overgetypt, ben nu bij me gastgezin gaat allemaal goed. Maar daar schrijf ik later wel weer wat over!

  • 20 Augustus 2013 - 00:17

    Ellis:

    Ahh pammie lekkerding bende toch ok!

  • 20 Augustus 2013 - 00:20

    Noor:

    Ha Pam,

    Super je blog! Ik hoop van harte dat je af en toe tijd en zin hebt om weer eens wat van je avonturen te delen! Erg leuk, ik ga ze zeker lezen! Succes meid, ik vind je erg stoer! Was je als klein meisje al!!

    Liefs Noor

  • 20 Augustus 2013 - 08:43

    Marlene:

    Leuk om je blok te lezen !!! New York staat nog op mijn lijstje.
    Nu in het gastgezin !!! Neem de tijd .
    Greetz

  • 20 Augustus 2013 - 20:18

    Esmee:

    Haha Pam top blog! Typisch blog voor jou haha!
    Have fun! Xxx

  • 29 Augustus 2013 - 21:35

    Gerrie:

    Pam, voor eerst gekeken, even zitten lezen zeg, wat een avontuur in New York, die heb je alvast in je pocket. Wens je fijne tijd bij gastgezin, heb al wat foto's gezien. In vergelijking met amerikanen ben je lekker skinny, zo blijven hoor. Volg je af en toe via facebook van mulders-boys.

Tags: Newyork

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pam

Tijdens mijn 9,5 maand durende reis in Amerika, hou ik via deze site/link een reisverslag bij!

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1137
Totaal aantal bezoekers 10939

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 Juni 2014

High school USA 2013/2014

Landen bezocht: