Na zonnenschijn komt regen - Reisverslag uit Ratliff City, Verenigde Staten van Pam Hekerman - WaarBenJij.nu Na zonnenschijn komt regen - Reisverslag uit Ratliff City, Verenigde Staten van Pam Hekerman - WaarBenJij.nu

Na zonnenschijn komt regen

Blijf op de hoogte en volg Pam

06 December 2013 | Verenigde Staten, Ratliff City

02/09/2013 tot ….

Er zijn weer heel wat weken voorbij en dus vond ik het dus wel weer tijd worden voor een nieuw verhaal. Ik heb deze weken me ups en downs gehad, veel leuke dingen gedaan en wat meer gaan wennen (alhoewel ik dat nog steeds niet helemaal 100% ben hier).

Zoals ik in me vorige blog vertelde ging ik de dag nadat ik die blog schreef (dus Maandag 02/09/2013, Labor day) 5k rennen voor Chris Lane (de jongen die vermoord was). Ik stond om 5 uur op want Bita en haar zus (die was destijds op visite bij haar voor een paar weken, ze woont in de buurt van California) kwamen me vroeg ophalen. Het rennen was een grote grap. We begonnen rond half 9 en het was toen al zo’n 25 graden. Niet leuk dus en me conditie was nou ook niet bepaald van top niveau. Het was wel heel gezellig, en ik heb ook weer iets goeds gedaan voor de community.

De volgende dag was het weer tijd voor school. We kregen een preekje over de dresscode en nog meer, maar ik begreep niet alles. Daarna werden de klassen voor tijdens encore ingedeeld. De weken hiervoor was je tijdens encore gewoon met je klas een beetje niks doen. Na vandaag zou ik tijdens encore trainen/oefenen voor het academic team (ik noem ‘t het smart team) samen met bijna alle andere seniors en ook nog wat andere kinderen. De vragen tijdens het academic team zijn best pittig, vooral omdat ze ook in het Engels zijn natuurlijk. We hebben ongeveer iedere week een wedstrijd tegen een andere school en we winnen opzich wel veel.

Donderdag 05/09/2013 had ik me eerste football wedstrijd van school! Na school was er geen athletics (voor mij destijds nog softball), maar een pep rally. Heel de school, dus ook alle kleine kindjes, komen bijeen in een zaal met podium en stoelen. De football spelers zitten in het middelste blok vooraan daar achter zitten de seniors, gevolgd door juniors, sophomore en freshman. De andere klassen/grades zitten in het linker en rechter blok. Tijdens de pep rally doen de cheerleaders dansjes, soort yells (die je ook voor een hockey wedstrijd doet maar dan uitgebreider etc. maar klein beetje vergelijkbaar met dat, of het is ook een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld liedjes die in het Ajax stadion worden gezongen tijdens een wedstrijd) en moedigen ze de football players aan en laten ze iedereen lawaai maken. Iedereen doet mee, zingt mee, klapt mee, roept mee en iedereen gaat staan enzo. Oja, ook is er de band die mee muziek maakt tijdens de dansjes. Ook is er altijd een spelletje. Een paar football spelers spelen dit spel tegen elkaar of ze spelen het tegen de cheerleaders. Dat is altijd heel erg grappig. Na de peprally ga ik naar huis en een paar uur later ga ik meestal naar Sidney om me daar klaar te maken etc. en dan vertrekken we naar de football wedstrijd. We hebben (bijna) iedere wedstrijd een thema. De eerste football wedstrijd was het thema cowgirl/cowboy, omdat we tegen de ‘’Indianen’’ spelen. Mijn school heet trouwens Velma-Alma Comets. Voor de niet Engels mensen onder ons, een comet betekent vallende ster. Dat is dus het logo en de ‘’naam’’ van onze school (vooral als we over sport spreken). We reden naar de football game en het was heel erg leuk, iedereen is heel erg fanatiek. De high schoolers hebben een beetje hun eigen gedeelte op de tribune en we gaan allemaal staan, hebben vlaggen, maken lawaai, zingen mee met de cheerleaders en juichen en roepen heel hard als het football team iets goeds doet. Na de wedstrijd gaat altijd iedereen het veld op om de spelers te vertellen dat ze het goed hebben gedaan (gewonnen of verloren maakt niet uit, gebeurt altijd) en iedereen beetje kletsen met elkaar enzo. Na de football wedstrijd gaan we meestal nog iets gezelligs met ze alle doen, naar iemand thuis, of ik blijf bij iemand slapen ofzo. De sport zelf begin ik ook al een beetje te snappen. Nog lang niet alles, maar ik heb al begrepen dat ik hier niet de enige ben die niet elke keer begrijpt waarom het spel weer stil gelegd wordt. Ik hou van voetbal, maar football is ook wel heel erg leuk om te kijken, het enige nadeel is dat het spel redelijk vaak wordt stilgelegd.

Zaterdag 07/09/2013 hadden mijn hostbroertjes hun eerste football wedstrijd. Dat was ook erg leuk om te kijken, maar het was wel heel erg warm, want hun wedstrijd is niet s’avonds, maar om 10 uur sochtends. Na de wedstrijd had ik een meeting in Healdton (20 minuten rijden vanuit thuis) met de andere exchange students in de area. Dat was heel erg leuk. Ik kende al een paar meisjes van de poolparty, maar ik leerde deze middag ook een Belgisch meisje kennen die uit Brugge kwam, en dus Nederlands praatte! Dat was heel erg leuk, want dan kan je gewoon even lekker in je eigen taal kletsen zonder na te denken en het hebben over dingen die zo anders zijn etc. Verder werd deze middag in het kort heel het voorbereidingsweekend een beetje samengevat.

Woensdag 11/09/2013 was het 9/11. Logische zin haha. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Je merkte er op school niet heel veel van, tijdens geschiedenis werd er wel over gepraat enzo maar verder niet zoveel.

Woensdag 18/09/2013 ging ik niet naar school en dus kon ik eindelijk een keer Ajax kijken haha (Barcelona-Ajax). Blain keek het eerste halfuurtje mee, maar daarna had ie het wel gezien volgens mij haha. S’ochtends ontbeten we bij Sonic, dat is een drive through. Je gaat met je auto buiten ergens staan en kijkt vanuit je raam naar het menu, dan zeg je via intercom wat je wilt en dan brengen ze het naar je toe. Typisch Amerikaans denk ik.

Zaterdag 21/09/2013 was Blains verjaardag. Eerst hadden we een peewee football wedstrijd in Velma, waar ik wat helpde bij het ‘’eetkraampje’’. Het begint vanaf deze dag trouwens echt koud te worden hier. Het was altijd rond 35 graden, maar het wordt steeds minder. Deze dag was het al echt koud. Ik kwam erachter dat de gevoelstemperatuur hier altijd veel lager ligt dan de normale temperatuur. Wordt nog wat in de winter…
Na de wedstrijd keek ik thuis een film en daarna startte Blains verjaardag. Wat ie kreeg voor zn verjaardag: Bibi guns, airsoftguns, messen etc. 12 jaar.

Vrijdag 27/09/2013 Sinds ik hier ben is er vaak aan mij gevraagd of ik wilde gaan basketballen (vooral denk ik op de hoop ik goed was, aangezien ik de lengte nogal mee heb). Ik heb er veel over getwijfeld, want ik weet hoe goed alle kinderen hier goed zijn in sport. Ze spelen het als sinds ze jong zijn en jij moet nog bij het begin beginnen. Maar na een tijdje dacht ik, waarom niet. Ik ben hier om te leren en het leek me eigenlijk wel leuk. Vandaag trainde we nog niet, we kregen 2 training tenue’s en een sort van peptalk en wat er werd verwacht. Mijn team is heel erg goed en fanatiek, dus het belooft (hopelijk) een goed seizoen te worden en natuurlijk hopen we state te halen. Mijn school is goed in heel veel sporten, we zijn het beste in cross country (lange afstanden rennen 4 km ongeveer) en track (korte afstanden rennen, van 100 meter tot 800 meter en 1 mile en 2 mile, maar onder track is ook athletiek zoals verspringen, hoogspringen etc.). Deze dag was ik ook bij me eerste academic wedstrijd. Eigenlijk best wel saai haha, maar we hadden wel gewonnen! In de avond hadden we een wedstrijd tegen de Blue Devils, dus wij gingen verkleed als engeltjes haha. Ik ging vantevoren naar Bita (haar echte naam is Rebecca, maar iedereen noemt haar Bita), een hele geode vriendin van mij hier, om klaar te maken etc. en ze krulde mijn haar. De Blue Devils hadden zoals verwacht gewonnen (zij waren staat kampioen vorig jaar).

Zaterdag 28/09/2013 Bita, Jackson en ik gingen naar de mall (Jackson is een junior, een goede vriend van Bita en ondertussen ook een vriend van mij). We gingen naar de mall in Norman (iets langer dan een uur rijden). Deze mall is niet zo groot als vele anderen, maar nog steeds aardig groot vond ik zelf (Victoria Secret is present). De kleren zijn hier over het algemeen een stuk goedkoper. Ik had lekker gewinkeld. Het blijft jammer dat je geen hempjes kan dragen naar school (blijkbaar is er angst dat jongens obsessed raken van je schouders), maarja dat zijt nou eenmaal zo.

Zondag 29/09/2013 ging ik met me gastgezin en opa&oma even naar een national parc. Dat was heel erg mooi, het was overal groen, meertjes en je zag herten enzo. Daarna gingen we ijs eten bij Braum’s en toen naar huis. Mijn gastopa heeft een thunderbird 57 (oude, mooie auto) waar ik ook nog een ritje in kreeg, dat was erg leuk. Die middag ging ik naar de bossen met Derek en Kole. Derek heeft hier zijn ‘’eigen’’ stukje land, waar hij op kan jagen. Iedereen jaagt hier in dit gedeelte van Oklahoma trouwens, jong en oud. Begin oktober start het seizoen.. (je kan hier niet altijd iedere dag van het jaar jagen, en ook niet altijd op het hetzelfde dier, ieder dier heeft zijn eigen ‘’periode’’). We gingen de ton met daarin mais voor de dieren bijvullen. Daarmee lok je de dieren, lijkt me wel logisch trouwens haha.
Maandag 30/09/2013 hadden we onze eerste basketball training. De training is na school, we starten rond 14:15-14:30. Vandaag was de training maar tot 15:45.

Dinsdag 30/09/2013 weer basketball tot maar 15:45. Na basketball ging ik mee met Bita. Er was een cross country wedstrijd in Velma (allerlei scholen rennen tegen elkaar) en wij ‘’leidden’’ de wedstrijden met een quat. Dat was erg leuk. Kijken hoe mensen zich kapot het zweet uitrennen en jij lekker op een quat toe kan kijken. Grapje dat is niet aardig, maar het was wel leuk om te doen.

Woensdag 02/10/2013 was het over met de pret en vanaf vandaag zouden (op een paar na) alle trainingen tot 17:00/17:15 duren. Ik doe trouwens nog niet alle oefeningen mee, want als ze oefeningen doen over situatie’s enzo dan snap ik er helemaal niks meer van, gaat veelste snel en snap er in het Engels helemaal niks van als hij het uitlegt. Maar al de andere dingen doe ik wel, en dat is heel erg leuk (en vermoeiend). S’avonds ging ik naar de FCA meeting (Fellowship of Christian Athletes). Dit is voor kinderen die een sport doen (logisch eigenlijk haha). We spelen wat spelletjes en ook beetje religie, maar dat was wel te doen.

Er is doordeweeks in de avonden vaak open gym, zodat je je shooting kan oefenen met basketbal, daar ga ik af en toe heen.

Zaterdag 05/10/2013 ging ik naar de OU game! OU is een college in Norman (grote en wat ik begrepen heb dure), zij zitten in de college league en zijn heel erg goed. Het stadion is heel erg groot en het was leuk om te zien, omdat ze zo ontzettend goed zijn. De supperters van OU en de tegenstander zitten gewoon door elkaar er is geen scheiding ofzo. Ook de cheerleaders zijn erg goed, het is heel mooi om te zien wat ze allemaal kunnen. In de pauze’s treed eerste de tegenstander (band, vlaggenzwaaiers etc.) op en daarna OU. Dat is ook mooi, ze maken allemaal figuren en goede muziek.

Zondag 06/10/2013 ging ik naar de bioscoop met Theres, Isabel en Mariana. Dit zijn exchange students uit Duitsland, Spanje en Brazilie. Ik had ze al eerder ontmoet in Healdton toen we de meeting hadden met alle exchange studenten uit de buurt. Zij gaan naar de school Fox, en wonen redelijk dicht bij mij. We gingen naar de film Insidious 2. Het was een enge film, maar ook heel gezellig met ze alle. De zoon van mijn contactpersoon bracht ons en haalde ons. In de auto praatte we over verschillen etc. dat was erg grappig, leuk en fijn om dat te kunnen delen met meisjes die hetzelfde meemaken als wat jij doet.

Dinsdag 08/10/2013 ging ik weer naar de bioscoop, maar deze keer met een groot deel van onze senior class. We gingen naar de film Prisoners. Daarvoor gingen we eerst eten bij Taco Bell (Mexicaans fastfood, heeel goed haha). Het was een leuke avond.

Zaterdag 12/10/2013 hadden wij een Halloween party thuis! De dagen hiervoor hadden we de garage leeg geruimd en helemaal versierd etc. Het zag er heel goed uit. Ook hadden we veel eten gemaakt de laatste dagen, heeel veel eten. Ik kocht die middag nog snel een outfit, ik was een black angel.. Niet echt eng, ik weet het, maarja. Je hoeft trouwens ook niet altijd eng te zijn met Halloween. Het feestje was meer voor Kole en Blain, er waren dus heel veel kleine kinderen. De jongens hadden voornamelijk bijna alle tijd een bibigun war, waar de ouders niet zo blij mee waren. Er werden ook spelletjes gespeeld, zoals ballonnen kapot darten. Een traditie spel met Halloween is een bak met water met daarin appels, je houd je handen op je rug en dan moet je proberen er een beet te pakken met je mond. Appeltje eitje zou je denken, nou niet dus. Ik dacht dat doe ik even, maar was toch heel wat moeilijker dan ik dacht! Aan het eind van de avond kwam Bita nog even en hielpen we opruimen, kletsten we wat en ik liet haar het boekje gezien waar al me vrienden en familie van thuis iets in hadden gezet. Ik liet haar ook mijn huis, school etc. zien in Nederland, dat vond ze allemaal heel leuk om te zien.

Maandag 14/10/2013 hadden we senior pictures! We gingen met de senior klas naar een fotostudio in Norman. De foto’s zijn voor de seniors hier (vooral de meisjes natuurlijk) heel belangrijk , want het is hun laatste high school foto en je kiest een van de foto’s uit en die komt op een panel (soort van poster), hierop staan alle foto’s van iedereen van je klas van dat jaar en je klas motto. Deze lijst komt bij alle andere lijsten te hangen van de seniors van ieder jaar. Vorig eeuwig en altijd in de school. Naast deze foto voor op de poster werden er nog meer foto’s van je gemaakt, en je kan zelf weten welke en hoeveel je wilt bestellen. Ook maakten we een groepsfoto. Het was een gezellige dag. Bij terugkomst om 15:00 wel weer gewoon basketball training tot 17:30.

Het leukste van deze dag was toch echt wel de avond. Ik zou deze avond bij Bita blijven slapen. Het was open gym in de avond dus daar gingen we eerst heen, maar daarvoor ging Bita me leren auto rijden! Dat was zoooo leuk, en ik was nog geneens zo slecht (echt waar). We oefenden op de grote parkeerplaats voor de gymzaal. Nadat we wat gebasketbalt hadden gingen we naar huis en Bita liet mij rijden! Het was zo’n 3 kilometer tot aan haar huis, maar het was zo leuk en het ging heel goed.

Zaterdag 19/10/2013 waren de regionale kampioenschappen van cross country. Sydney, een goede vriendin van mij, rent cross country en nog meer vriendinnen en vrienden van school. De meisjes en jongens rennen de wedstrijden wel altijd apart natuurlijk. Ik ging weer met Bita de wedstrijden leiden op de quat. De vorige keer was het warm zo’n 30 graden, nu 5 graden. Erg koud dus, maar wel weer leuk om te doen. Ons jongens en meisjes team won de regionale kampioenschappen!! Als vervolg hiervan gaan ze naar het volgende ‘’honk’’, namelijk staat kampioenschappen. Deze zouden de week erop plaats vinden, maar niet in Velma, dus dit was de laatste keer dat we de cross country zouden leiden op de quat. Na de regionals ging ik naar huis en mezelf klaarmaken, want die avond had ik een Halloween feestje van een exchange student. Het feestje was van het Belgisch (Nederlands pratend) meisje. Ofja, heel haar familie gaf het feestje. Er waren best veel andere exchange students en zoals normaal heel veel eten. Het huis was heel mooi versierd (het was hoe dan ook echt een mooi huis) en in de tuin stond allemaal lucht poppen etc.

We hadden van vrijdag 18/10/2013 tot 21/10/2013 fall break. Zover je het een break kan noemen dan.. 4 dagen inclusief weekend.. Grapje, beter dan niks natuurlijk.

Dinsdag 22/10/2013 was de eerste dag van homecoming week!! Homecoming is zeg maar een soort van spirit voor de school. Iedere dag is er een ander thema en gaat iedereen verkleed in dat thema. Dinsdag was het thema superhero day. Ik was supermen jaja.

Woendag 23/10/2013 was het thema holiday day. Iedere grade (klas) had een andere ‘’feestdag’’. Wij als senior hadden Halloween. En dus trok ik me black angel outfit maar weer aan haha. Tijdens homecoming versierd iedere grade (9thfreshmens, 10thsophomores, 11thjuniors, 12thseniors) een deur in de school (niet dat die erg groot is, maar dan nog) Vandaag om 16:00 moesten we er klaar mee zijn. De uitslag zou de volgende dag zijn. De klas die wint krijgt een pizza party!

Donderdag 24/10/2013 was het thema thrift shop day. Een heel leuk thema, maar op ‘n een of andere manier verkleedde ik me vandaag niet. Ik weet niet meer waarom haha.

Vrijdag 25/10/2013 was homecoming parade/dag/avond etc etc. Het thema was vandaag school spirit, oftewel onze schoolkleuren: maroon en wit/grijs. Homecoming was verzet (het zou eigenlijk 2 weken eerder zijn) en daardoor viel homecoming vandaag op precies dezelfde dag als pink out day. Dit is een dag tegen kanker. Iedereen draagt roze deze dag of de schoolkleuren. De hele dag wordt er niks gedaan, we schminken jongere kinderen en doen allemaal een beetje heen. Na lunch gaat iedereen in een parade. Het football team zat op een brandweerwagen, er waren nog wat meer ‘’langere’’ wagens/floats waar teams ofzo op zaten. Tijdens homecoming zijn er 3 homecoming queen kandidaten. 1 sophopmore, 1 junior en 1 senior. Tijdens de optocht zien ze er nog gewoon ‘’dagelijks’’ uit, maar zitten ze wel al apart in hun mooie dure auto. De meeste high scholers gingen in groepjes op quats, dat was heel leuk. De parade ging van school tot het football veld waar een hele grote, uitgebreide peprally was.

In de avond was ook homecoming natuurlijk, eigenlijk waar het de hele dag om draait. Voor de football wedstrijd staan alle spelers op het veld, en komt iedere homecoming kandidaat in hun mooie auto omstebeurt aangereden. Er wordt klassieke muziek gespeeld door de band, het is allemaal heel officieel. Er zijn 4 aanvoerders, iedere aanvoerder gaat aan de hand met een meisje, en de vierde gaat met de homecoming queen van vorig jaar. Nadat ze allemaal op het veld stonden werd de winnares bekend gemaakt en zij kreeg een kroon en bloemen.

Donderdag 31/10/2013 Halloween!! Vandaag was gewoon school, maar ook Halloween natuurlijk. Na basketball training ging ik snel douchen etc. en daarna ging ik samen met Bita, Jackson en Charles naar een haunted house in Oklahoma City. Dat is een soort van spookhuis, maar je loopt er doorheen in een groepje en het schijnt heeeeeel eng te zijn. We gingen vantevoren eerst wat eten, daarna een tijdje in de rij gestaan en toen konden we eindelijk beginnen. Het was 3 verdiepingen en heeeel eng. Maar ik heb het gelukkig overleefd na me kapot gegild en geschreeuw te hebben haha. Tijdens Halloween gaan heel veel jongere kinderen trick or treat doen. Je weet wel, langs de huizen in hun schattige outfitjes en om snoep vragen. Kole en Blain (gastbroertjes) hadden heel veel opgehaald haha, lekker. Oja, de dag voor Halloween heb ik samen met Bita en Sidney een pompoen gemaakt. Ofja je snapt wel, zo’n gezichtje erin gesneden en dan kaarsje erin haha, was heel erg leuk!

Ik heb in de maand November niks in me dagboek geschreven en het is nu 25 november, dus ik ben helemaal de weg kwijt wat ik allemaal nog meer heb gedaan begin November. Vorige week hadden onze Football jongens hun eerste playoff wedstrijd, maar helaas gelijk verloren en dus is het football seizoen over. Erg jammer, want dat was altijd heel erg leuk, maar ik denk dat ik en iedereen nu ook wel klaar is voor het basketball seizoen! De eerste officieele wedstrijd is 6 december! (uiteindelijk afgelast vanwege weer)

En dan om een leuk verhaal niet leuk te maken, de laatste week is alles veranderd. Ik heb van gastgezin moeten wisselen, omdat mijn vorige gastouders uit elkaar zijn gegaan en dat was er allemaal niet zo leuk aan toegegaan. Mijn nieuwe gezin is heel aardig, maar ik heb erg heimwee naar Jayme en me broertjes. Het afscheid was dan ook heel erg. Het komt allemaal wel goed, ik heb gewoon wat tijd nodig om aan dit gezin te wennen en alles weer op een rijtje te krijgen. Ik ben afgelopen weekend met 10 andere exchange students (de meeste kende ik al een beetje, en Charles van Belgie ging ook mee) naar Tulsa geweest, dat was heel erg leuk. We vertrokken vrijdag en kwamen zondag weer terug. Winkelen, bioscoop, weinig slaap en veel lol. Nu begint het normale amerikaanse leventje weer. Woendag 27/11 tot en met 01/12 hadden we Thanksgiving break! Daarover in mijn volgende blog, want ik vergeet het iedere keer het erop te zetten en anders blijf ik door typen met verhalen haha!

Op school gaat het ook goed, ik haal goede punten, alleen geometrie is heel erg lastig. Ik hoop dat ik dat vak kan laten vallen na de kerstvakantie haha! Mijn Engels gaat ook ontzettend goed, en me Nederlands gaat er alleen maar op achteruit haha.

XX

  • 06 December 2013 - 20:17

    Mike:

    Hoi Pam,
    Wat leuk om weer in je blog te kunnen lezen. Wat sport je veel:goed hoor! Begrijp heel goed dat het wennen is in je nieuwe gastgezin, dat is een zware dobber als je toch al aan zoveel dingen wennen moet. Maar ik geloof dat je voldoende "afleiding" hebt en dat je ondanks die verandering je draai wel gevonden hebt. Fijn om te lezen dat je zo'n lol hebt met je leeftijdsgenoten. Ook top dat je goede cijfers haalt. (Ook belangrijk, niet zo ,maar toch mooi meegenomen :-) we kijken alweer uit naar je nieuwe verhalen. Have fun& take care, Mike, Marie Helene, Amelie en Liselotte.

  • 06 December 2013 - 20:50

    Pam Hekerman:

    Hoi! Ja het was een tijdje geleden haha, maar ik heb het inderdaad erg druk en stiekem toch veel werk zo'n blog, maar ook wel leuk om te schrijven, neemt gewoon wat tijd! Ja het is wennen, vooral omdat deze nieuwe mensen ook weer het totale tegenovergestelde zijn van me oude gastgezin! Ik ben nu een paar dagen bij me oude gastgezin, dus dat is heel erg leuk! Ja ik heb zeker voldoende afleiding, vooral omdat ik nu de laatste weken veel met andere exchange students hier optrek, en dat heeft denk ik ook erg geholpen! Ze zijn precies op het perfecte moment dit jaar in me leven gekomen, zoals ik meerdere vertel haha:) Ik mail soms Liselotte, schattig haha! Verder alles goed met jullie? Leuke pakjesavond gehad? Liefs Pam!

  • 06 December 2013 - 21:41

    Joni:

    Proud of you! ♥

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pam

Tijdens mijn 9,5 maand durende reis in Amerika, hou ik via deze site/link een reisverslag bij!

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 10933

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 Juni 2014

High school USA 2013/2014

Landen bezocht: